Pagrindinis diskusijų puslapis » KARTONAS » Kartoninė aviacija

 


Naujos temos kūrimas Atsakyti į temą
Autorius Žinutė
StandartinėParašytas: 12 Vas 2014 19:48
  

Vartotojo avataras
Vyr. diskusijų administratorius

Užsiregistravo: 11 Rgp 2011 14:21
Pranešimai: 12965
Donatas rašė:
Sveiki,
Noriu parodyti jums kaip man sekasi konstruoti truputį neįprastą modelį. Tai lėktuvas, 1952 metais amerikiečių sukurtas viršgarsiniams skrydžiams tirti Bell X1B.
Leidinys irgi neįprastas, tai ukrainiečių firma YG Model. Leidinys Nr 6, t.y. mes stovime, galima sakyti, prie naujagimio lopšio.
Poligrafinė kokybė palieka labai gerą įspūdį, galima perskaityti net mikroskopinius užrašus. O va popierius čia turėtų būti dvejopas. Išorei, metalizuotam paviršiui kreidinis popierius gerai, bet kabinos vidus ir ratų nišos turėjo būti atspausdinta ant paprasto, neblizgaus popieriaus. Surinkęs karkasą, aš ir pradėjau nuo ratų nišų. Čia išryškėjo antras leidinio trūkumas - pernelyg didelė kai kurių vietų detalizacija. Projektas darytas aiškiai kompiuteriu, sueina ir sutampa viskas gerai, bet tai, kas gerai realizuota 3D kompiuteriniame modelyje, virsta beprasmišku blusinėjimu realybėje, nes detalės mažytės, popierius blizgus, beveik visur vienoda ruda spalva ir viskas susilieja į vienodą rudą masę, net prietaisų lenta ir piloto krėslas. Bet ne tam tą modelį pradėjau, kad sumodeliuočiau vidines ertmes, o tam, kad išgaučiau išorinį vaizdą supergreito metalinio paukščio.

Paveikslėlis

Grįžtu prie trumpo pasakojimo apie lėktuvą:
Antrajam pasauliniam karui baigiantis jau buvo aišku, kad aviacija priartėjusi prie garso barjero, bet tai ne propelerinės, o reaktyvinės aviacijos darbas. Tam, kad pavyktų peržengti garso barjerą, reikėjo kurti naujus lėktuvus. Tokie darbai ir buvo pradėti ir JAV ir TSRS. Tarybinį variantą tikiuosi aprašyti vėliau, o amerikiečių Bell X-1 1947m. spalio 14 dieną viršijo garso greitį. Tas lėktuvas ir jo pilotas Čakas Jigeris nuotraukose žemiau.

Paveikslėlis

Dar šituo lėktuvu 1948 m. 14 km aukštyje pasiektas jau 1556 km per valandą greitis, o 1949 m. pasiektas 21916 m aukštis.

Paveikslėlis

1952 m. pradėti kurti tolimesni modeliai Bell X1A ir Bell X1B. Jie skyrėsi nedaug, bet modelis B skraidė daugiau, jis ir yra mano daromo modelio prototipas. Juo atlikta 27 skrydžiai, 2,44 karti viršytas garso greitis ir nurašytas dėl įtrūkimų kuro bakuose 1958 metais.

Paveikslėlis

Dabar jau pasakosiu apie modelio konstravimą:
Fiuzeliažo karkasas iš kartono, "laivinio" tipo.

Paveikslėlis

Paveikslėlis

Paveikslėlis

Paveikslėlis

Paveikslėlis

Iš praktikos jau žinau, kad laivinis fiuzeliažas man išeina tik jei padarau užpildymą. Užpildžiau balzos liekanomis, mažais gabaliukais, todėl taip egzotiškai ir atrodo. Galėčiau naudoti ir "padorius", atitinkamo dydžio gabaliukus, bet nuo to nei geriau, nei blogiau nebūtų, tai sunaudoju visokias liekanas. Gal parodydamas tokius savo išsidirbinėjimus atrodau kiek nerimtai, bet aš ir nesiekiu atrodyti kokiu autoritetu, kuris viską daro teisingai ir pagal taisykles. Greičiau galėčiau pasakyti, kad dirbu "kaip man ant seilės užeina". Štai kaip atrodė iš dalies užpildytas balzos gabalėliais , bet dar nenušlifuotas fiuzeliažas:

Paveikslėlis

Na įtempkit atmintį ir prisiminkit, kur matėte panašų vaizdą? - Ogi tai ateivių kosminis laivas iš "žvaigždžių karų"! Taip netikėtai aš prisirašiau prie fantastinių kosminių laivų modelių kūrėjų.

Paveikslėlis

Paveikslėlis

Visos šito lėktuvo plokštumos labai plonos, todėl jas dariau iš sluoksniais suklijuotos 1 mm storio beržo fanerytės - aviacinės klijuotės. Stabilizatorius ir aukštumos vairai 2 sluoksniai, kilis ir posūkio vairas 3 sluoksniai, sparnai 4 sluoksniai. Šveičiant, priduodant formą aviacinė klijuotė patogi tuo, kad tarp jos sluoksnių aiškiai matosi kitos spalvos klijų sluoksnis ir iš susidarančio rašto galima spręsti, kur kiek nuimta.

Kad nesutepčiau ir nesutrinčiau plokštumų paviršiaus detalių, jas nusikopijavau ir visus primatavimus darau su kopijomis iš paprasto popieriaus, kurių negaila sugadinti.

Paveikslėlis

Čia jau nušlifuotas užpildytas korpusas laikinai nedideliais klijų lašiukais apklijuotas dangos detalių kopijomis. Taip dariau todėl, kad norėjau patikrinti, ar gerai viskas tiks, bei matyti, kaip atrodytų sudėti viršutinės ir apatinės keterų formeriai.

Paveikslėlis

Paveikslėlis

Nusižiūrėdamas į keterų formerius ant korpuso, padariau ištisinius keterų užpildus iš balzos:

Paveikslėlis

Balza lyg specialiai sukurta modelizmui. lyg be pastangų iš jos gali išgauti kokias nori formas. Taip ir įsivaizduoju Viešpatį Pasaulio tvėrimo metu: - Kalnai alpinistams, gėlės ir gražios moterys poetams ir dailininkams...kas dar...- aha! Modelistai!...- Teauga Pietų Amerikoje Balza!

Paveikslėlis

Su viršutine ketera viskas gerai, o apatinė numatyta balta, kaip ir muziejuje stovinčio lėktuvo. Bet ratų liukai tai padaryti sidabriniai, o jie atsidaro iš tos apatinės keteros. Turėjau panašios sidabrinės spalvos popieriaus, todėl nutariau juo ir padengti visą apatinę keterą. Jei ir ne paskutiniame variante, bet metalinės spalvos papilvę šitas aparatas turėjo, todėl aš nedaug nusižengsiu. Čia ir matyti viršutinės keteros danga segmentais ir mano paimtas popierius su smetalo spalva apatinei keterai.

Paveikslėlis

O štai jau laikina danga su keterų formeriais nulupta. Gal aš kažko nesupratau rinkdamas karkasą, bet ratų nišas teko gerokai perkelti, ypač priekinę. tada dar jai pridėjau ir šonus iš balzos. Čia tie šonai dar nenulyginti.

Paveikslėlis

Užpakalinė ratų niša gana smarkiai detalizuota, bet kaip jau minėjau, tai jai daug išraiškingumo nepriduoda. Pro kiaurymes gretimame skyriuje matyti spirale susukti vamzdžiai, kuriais cirkuliavo skystas azotas, įeinantis į kuro sudėtį. Dėl to, kad lėktuve buvo dideli rezervuarai suskystintų labai atšaldytų dujų, vidurinė fiuzeliažo dalis skridimo metu būdavo apšalusi, padengta šerkšnu, kaip ir matosi nuotraukoje ant leidinio viršelio.

Paveikslėlis

Taip atrodė ratų nišos iš tikrųjų:

Paveikslėlis

Ratų gamyboje pradėjau jausti "guoliukų krizę", todėl ratukams, kurie negali nusmukti, yra "uždaryti" iš abiejų pusių, pradėjau naudoti įvores iš dviejų susimaunančių vienas į kitą plastmasinių vamzdelių. Tas raudonas tai nuo skysčio WD 40, o baltas nuo čiulpinuko saldainio. Jau esu minėjęs, kad neišmetu visokių smulkmenų, kurios kada nors gali praversti modeliams. Turiu ir maišelį su plastmasiniais vamzdeliais, kur papuola izoliacija nuo storų laidų, išrašytos tušinukų širdutės, medicininės lašelinės, įvairiausių čiulpinukų ir žaisliukų liekanos. Kai turi iš ko, nesunku parinkti porą vamzdelių, kurie susikiša vienas į kitą ir gerai prasisuka, bet nekliba. Toliau "technikos reikalas" padaryti ratuką, kad suktųsi, kaip matote nuotraukose.

Paveikslėlis

Paveikslėlis

Paveikslėlis

Trys nuotraukos žemiau demonstruoja, kaip užpildau medžiu guoliuko kiaurymę, kurios skersmuo 3 mm. Kai įkali ten beržo ritinėlį, jame galima prasigręžti skylutes tkio diametro, kokia viela panaudota važiuoklės kojose, kad galima būtų užmauti ratukus.


Paveikslėlis

Paveikslėlis


Paveikslėlis

Toliau trys nuotraukos - tiesiog padėties apžvalga tam tikru darbo momentu. Dirbu ne pagal detalių numeraciją, o tiesiog konstrukcijos gabalais. Matote, kad viršutinė ir apatinė keteros jau apdengtos metalo spalvos popierium. Viršutinė ant korpuso tik uždėta, kad matytųsi "kaip atrodys". Kad galima būtų ją užklijuoti, reikia dar apklijuoti visą korpusą.

Paveikslėlis

Paveikslėlis

Paveikslėlis

Apklijuojant uodegos plokštumas pamačiau, kad per popierių matosi klijuotės medienos rievės, todėl sparnus papildomai apklijavau nestoru popierium, lakavau ir dar šlifavau, kad kuo mažiau prasišviestų medis, ir tik tada apklijavau.

Paveikslėlis

Dar vienas darbų etapas - įpusėtas korpuso apklijavimas. Sekasi tikrai neidealiai, bet pakenčiamai. Ant tokio blizgančio popieriaus labai išryškėja bet kokie nelygumai, ir keliose vietose, kur patingėjau užpildyti nedidelius plyšius, korpuso paviršiuje prasimušė įdubimai.

Paveikslėlis

Paveikslėlis

Paveikslėlis

Iki kito reportažo.


          Į viršų  
 
StandartinėParašytas: 12 Vas 2014 19:49
  

Vartotojo avataras
Vyr. diskusijų administratorius

Užsiregistravo: 11 Rgp 2011 14:21
Pranešimai: 12965
Alvidas rašė:
Tu Donatai su ta balza gražiai dirbi :). Baigi ir mane jau įtikinti kad tai geresnis pakaitalas putpalsčiui, ypač pažiūrėjus į tas keteras. Išveistos kaip luotai :) . Pereičiau ir aš bet kad gaila savo putplasčio santaupas išmesti, tai kai jas jau sunaudosiu pereisiu prie balzos :). Sparnų tai galėtum ir nebedengti labai gražiai ta fanera atrodo, gražūs medienos raštai atsiveria :) . Dėl nepilno užpildymo pasimokiau ir aš jau, kad negalima palikti jokio tarpelio, su xp55. Palikau, reikėjo paspausti op ir yra įdubimas ir niekaip atgal jo atstatyti. tai sėkmės lipdant tą metalizuotą paukštį :)


          Į viršų  
 
StandartinėParašytas: 12 Vas 2014 19:49
  

Vartotojo avataras
Vyr. diskusijų administratorius

Užsiregistravo: 11 Rgp 2011 14:21
Pranešimai: 12965
gede rašė:
Donatai, su korpusu, tai tikrai -prastas rezultatas, pavedė tave balza(tie gabaliukai)... galbūt špakliaus, ar "juoda apkalą" vertėjo dėti(prieš leidinio detales klijuojant)...


          Į viršų  
 
StandartinėParašytas: 12 Vas 2014 19:49
  

Vartotojo avataras
Vyr. diskusijų administratorius

Užsiregistravo: 11 Rgp 2011 14:21
Pranešimai: 12965
Donatas rašė:
Na, idealiai tai man niekada neišeina, vienokių ar kitokių defektų visada prisirenka. Teisingai sakot - tereikėjo nepatingėti užpildyti VISUS tarpus ir dar pašpakliuoti, ir viskas būtų gerai. Taigi pati technologija čia tvarkoj, o trūkumai tiesiog mano neatidumo rezultatas. Šiuo metu nebelabai toli būtų ir pabaiga, bet likęs dar vienas sudėtingesnis etapas - kabinos gaubtas.


          Į viršų  
 
StandartinėParašytas: 12 Vas 2014 19:49
  

Vartotojo avataras
Vyr. diskusijų administratorius

Užsiregistravo: 11 Rgp 2011 14:21
Pranešimai: 12965
Donatas rašė:
Sveiki dar kartą.
Pusė metų praėjo, ir tik dabar baigiu šitą temą. Kaip pastebėjo Alvydas Vilniaus konkursas be kitų gerų pusių dar ir paskatina pagaliau pabaigti įsisenėjusius modelius ir atlaisvinti darbo stalą kitiems.

Labai pasakoti nebeturiu ko. Kabinos gaubtą formavau vakuuminiu būdu. Išeiti tai išeina, bet skaidrumas dar manęs netenkina, matyt dar neradau optimalaus plastiko. Gerai, kad toje kabinoje ir apžiūrinėti labai nėra ko. toje kabinoje padariau ir vieną liapsusą. Mačiau, kad leidėjai, bežaisdami su kabinos ir ratų nišų detalizacija, pamiršo paprastą ir į akis krintančią detalę - piloto diržus. Ruošiausi jau juos daryti, bet kitu prisėdimu pamiršau ir kadangi kabinos gaubtas jau buvo padarytas, tai jį ir užvožiau. Dabar Vilniuj galės visi juoktis iš rekordinio lėktuvo be piloto diržų. Na tiek to, iš klaidų mokomės.

Paveikslėlis

Paveikslėlis

Paveikslėlis

Paveikslėlis

Paveikslėlis

Paveikslėlis

Paveikslėlis

Paveikslėlis

Paveikslėlis

Paveikslėlis

Paveikslėlis

Paveikslėlis

Paveikslėlis

Paveikslėlis



Keletas patarimų tiems, kurie sugalvos daryti šitą modelį:

- Metalo spalvos išorės detalės leidžia padaryti visai geros išvaizdos modelį, su sąlyga, kad išvengsite visokių nelygumų ir įdubimų, nes ant blizgančio paviršiaus baisiai matosi. Popierius gana plonas, greitai permirkstantis ir silpnas, todėl patariu visur naudoti arba paklijavimą iš apačios vatmanu, arba užpildymą kaip pas mane.
- Smulkutes kabinos ir ratų nišų detales galite mesti iš karto. Ratų nišose nieko nesimato, todėl naudokite tik pagrindines detales, reikalingas važiuoklei. Su kabina tai išvis "pravalas", nes viskas atspausdinta ant beveik vienodos spalvos rudo fono. Viskas susilieja, kiek ten detalių su pincetu bekištum. O ir ta spalva greičiausiai neteisinga. Susiraskite informacijos ir kabinos vidų su prietaisų lenta išsispausdinkite patys su norimu detalizacijos lygiu, jau nekalbant apie piloto diržus.

Bendrai paėmus aš šitą savo modelį vertinu pakenčiamai. Įsižiūrėjus pilna negerovių, bet iš toliau jis akių nebado ir kolekciją papildo.

Na, kitas temas jau dėsiu naujam forume, ten ir nešu savo storąją...


          Į viršų  
 
 
Naujos temos kūrimas Atsakyti į temą



Dabar prisijungę

Vartotojai naršantys šį forumą: Registruotų vartotojų nėra ir 4 svečių


Rodyti paskutinius pranešimus:  Rūšiuoti pagal  
Pereiti į:  

Jūs negalite kurti naujų temų šiame forume
Jūs negalite atsakinėti į temas šiame forume
Jūs negalite redaguoti savo pranešimų šiame forume
Jūs negalite trinti savo pranešimų šiame forume
Jūs negalite prikabinti failų šiame forume


cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Vertė Vilius Šumskas © 2003, 2005, 2007